Möt några av de yngsta kandidaterna i kyrkovalet

Artikel publicerad i Kyrkans Tidning 2 september 2021

Victoria Palmén

Kristdemokrater i Svenska kyrkan

22 år, kandiderar till kyrkofullmäktige i Falu pastorat

Hon har vuxit upp i en kristen familj, börjat i söndagsskola och därefter fortsatt i ungdomsgruppen. Engagemanget har alltid varit starkt, och nu kandiderar Victoria Palmén för Kristdemokrater i Svenska Kyrkan.

Varför vill du engagera dig?

– I ärlighetens namn snubblade jag in på detta. Politik har inte varit ett intresse hos mig, men jag värnar om kyrkans framtid och tycker att det är viktigt att den förvaltas och leds av personer med en brinnande tro som vill det bästa för kyrkan.

Victoria Palmén brinner för barn och ungdomar.

– För mig blev kyrkan en självklarhet redan när jag var barn. En trygg plats dit man fick komma precis som man var och alltid kunde känna sig hemma. Det har hjälpt, stärkt och tröstat mig under hela mitt liv och det är viktigt att också nästa generation ska känna sig hemma i kyrkan.