Viktigt att alla som får går och röstar

Artikel på Siljannews.se lördag 2021-09-18

Lennart Sacrédeus kandiderar i Kyrkomötet för Kristdemokrater i Svenska kyrkan.
Foto: Sofia Jemthans.

Med över fem miljoner medlemmar är Svenska kyrkan är landets största medlemsorganisation. Från den 6 september har medlemmarna kunnat förtidsrösta och på söndag, den 19 september, är den stora valdagen då det avgörs vilken inriktning Svenska kyrkan ska ha.

Kyrkovalet sker i en tid då Svenska kyrkan har allt svårare att behålla medlemmar. Den senaste statistiken, från Svenska kyrkan själv, visar att man mellan 2019 och 2020 minskade antalet medlemmar med 1,6 procent i både Mora och Orsa församlingar, med 1,5 procent i Älvdalen församling och med hela 3 procent i Idre-Särna församling.

— Svenska kyrkan är inne i en allvarlig, oroande utveckling när gäller medlemstalet. Sedan kyrkan blev fria från staten vid millennieskiftet har vi tappat en miljon medlemmar. Det får så klart ekonomiska konsekvenser, säger Lennart Sacrédeus, som kandiderar för Kristdemokrater i Svenska kyrkan i Kyrkomötet.

Han och partiet går till val med budskapet En levande kyrka.

— Vi vill vända utvecklingen och kämpar för en levande kyrka med tro, hopp och kärlek. Vi vill att de som röstar också är med i kyrkans gemenskap. Den behövs mer än någonsin i samhället.

Sacrédeus betonar också vikten av att gå och rösta.

— Det är otroligt viktigt att alla som får röstar går och röstar och gör sin röst hörd. Vi upplever att intresset för kyrkovalet har ökat men ser man till förra valet, då drygt 19,5 procent röstade, är det ändå över 80 procent av medlemmarna som inte röstar av olika skäl.

Han får medhåll av Torbjörn Zakrisson, som står överst på listan För Älvdalens församling.

— Det är klart man ska rösta i kyrkovalet, precis som när man är medlem i en förening. Allt kräver ett engagemang, men genom att rösta är man med och påverkar och bestämmer, säger han.